Wednesday, January 04, 2012

Minda Separa Sedar

Sakit...sakit itu datang lagi, tapi kali ini lebih lama dari biasa, lebih dalam dari yang sebelumnya dan lebih pedih dari yang dijangka, disaat mereka lena dibuai mimpi indah, aku terjaga, disaat mereka nyenyak mencukupkan bilangan jam tidur mereka, aku keliru mencari yang nyata, mana satu mimpi? mana satu realiti? mana mungkin hidup dalam dunia ciptaan sendiri..yaa..ianya mungkin indah tapi takkan kekal abadi, aku gelisah mentafsir mimpi, mendengar minda berbicara pada diri, cuba mencari yang kian menyepi, siapa aku? kenapa aku disini? kenapa aku terjaga ditengah malam begini? Ternyata semua serba tak kena, bila yang betul ditukar salah, bila yang sayang berganti dendam dan bila yang lurus disimpul mati.

Mungkin Tuhan sedang berbicara terus, mahu aku menilai kehidupan dari sudut yang lebih tepat, untuk buatkan aku lebih sedar agar tidak tersasar, masa itu cukup lama, aku terdiam terpusing-pusing mencari posisi asal atau mungkin lebih selesa untuk melelapkan mata, jam berdetik, namun semakin banyak persoalan menerjah ruang fikiran, bahasa sunyi itu indah, tapi kadang kala cukup untuk merentap jiwa, sampai bila? sampai bila sakit ini akan datang dan pergi? atau selamanya menghantui diri? 

Kehadapan tenang, aku mengerti hasratmu, aku faham benar maksudmu, kita pasti bertemu satu hari nanti, bila illusi menjadi pasti, bila yang bisu berbicara kembali, bila yang hilang kembali berseri...

yaa...aku masih disudut itu, memerhati dan terus memerhati...








No comments:

Post a Comment