Tuesday, January 10, 2012

Agama Tontonan

Sorry la kalau tulisan aku lebih keras dari yang biasa, lebih cuka dari gula, lebih pedas dari lada, lebih berbisa dari anaconda. Aku mula memerhati, agama dijadikan aksesori, pakaian sementara aset bangga diri, yang dulunya sampah, kini mengejar Illahi, yaa..aku aku kagumi, tapi bukan begini, bukan caranya untuk menghakimi. Baru belajar erti solat, baru belajar menyimpan janggut, baru belajar menggentel tasbih, sudah cukup kriteria menghukum di dunia ini?

Sapa kamu? atau lebih jitu, sapa kamu dahulu? berpesta dimalam minggu minggu, private party just untuk kawan-kawan saja tahu, berpakaian sexy waktu tidak menentu, kononya selesa itu alasan mu, merempit bila mahu, biji, dapur, balut semua itu teman sejatimu, arak minuman rasmimu, bercampur lelaki dan perempuan berpesta sapa tahu? dan sekarang kau mahu menghukum aku?

Baru berjemaah 5 waktu, baru tahu sunnah yang perlu, baru belajar erti taat, baru baca yassin malam jumaat, baru bezikir sepanjang waktu, baru berjubah putih selalu, baru wangian tanpa alkhohol disapu, kini AHLI SYURGA kau mengaku? Tenang teman, terlalu jauh lagi perjalananmu, terlalu banyak ilmu yang belum kau tahu, jangan terlalu bangga dengan perubahan mu,cepat kau melulu, makin cepat lah ianya berlalu. Ikhlas itu jalan yang pasti, banyak mana pahala pun tak guna kalau menipu diri sendiri, kalau cuma dambakan pujian peribadi, jangan mudah berbangga dengan sesuatu yang tak pasti, baru berubah sikit, dah berlagak macam ahli masjid, baru orang puji, dah mula lupakan bumi, yang seronoknya menghukum dengan bagi contoh diri sendiri?

Bagus untuk berubah, jangan jadi macam gagak dengan rubah, kisah klasik yang kini jadi sejarah, bila lupa diri bencana menimpa, kerana bangga diri makanan jadi sedekah, baru kena puji terus lupa pada diri, gagak jadi bodoh daging terpisah dari gigi, rubah bawah pokok, tersenyum berseri-seri, sebab puji, gagak mula menyanyi, dikatakan suaranya indah seperti mentari pagi, bertindak bodoh memakan diri, rubah yang kenyang berlalu pegi. Kisah yang baik untuk buat pedoman, sekadar ingatan dari seorang teman, agar tidak sesat ketika mencari jalan, bukan kah agama itu ingat mengingatkan?

Tak apa lah, biarkan aku disini, mencari dan mengenal erti diri, bergurukan kehidupan sehari-hari, agar aku tidak lupa janji pada Illahi, agar aku tabah menghadapi hidup ini, agar aku redha dengan ujian diberi, bagus lah kalau kau dah berubah, jangan nanti bila rebah, kejalan lama juga kau redah. Islam itu mudah, belajar lah mencari keikhlasan dan tidak salah untuk hidup bersederhana kan?

yaa...aku masih disudut itu, memerhati dan terus memerhati...

No comments:

Post a Comment