Thursday, May 03, 2012

Boomerang

 


Kakadu, sebuah perkampungan penduduk peribumi Australia, yang jauh terperosok di wilayah utara negara yang juga dikenali dengan nama jolokan "The Land Down Under". Sebuah perkampungan yang separa bertamadun, dan tidak pernah peduli dengan kesibukan dan hiruk pikuk bandaraya mereka yang sedang pesat membangun dan mengejar kemajuan dunia yang semakin rancak kehadapan. 

Nmatjera, seorang remaja lelaki berusia 25 tahun, pandai bermain didgeridoo dan juga pandai memburu, mengambil alih tempat selaku ketua keluarga selepas ayahnya dijemput maut setelah diserang sakit misteri, bertanggungjawab menjaga ibu dan seorang adik lelakinya, Inmatjera seorang remaja lelaki berusia 13 tahun. Hari ini tiba masanya, hari yang dinanti-nantikan oleh Inmatjera, buat pertama kalinya dia akan menemani abangnya Nmatjera, memburu untuk makan malam. Setelah restu dipohon dari ibu tercinta, dua remaja lelaki itu keluar dari rumah dengan kelengkapan yang ala kadar. Setibanya di tapak pemburuan...

Inmatjera : Abang! Arnab!

Nmatjera : Shhh...jangan kuat sangat...lari dia nanti

Sapa Nmatjera tenang sambil kedua beradik itu bersembunyi dibalik bongkah batu memerhatikan seekor arnab sedang kusyuk menjamah makanan. 

Nmatjera : Nah ambik boomerang ni, ni ayah punya, hari ini, kau dapat peluang guna boomerang ni, boomerang ni diwariskan untuk abang, tapi abang bagi kau cuba. Mungkin bawak tuah untuk kau hari ni. 

Inmatjera : Errrkkk...Tapi bang, adik tak reti laa, macam mana? takkan abang nak guna boomerang biasa tu aja, abang bagi saya jelah boomerang biasa tu, abang pakai ayah punya, adik tak layak lagi la.

Nmatjera : Laaa..takpe, darah yang mengalir dalam badan kau tu pun, sama macam dalam badan abang ni, jadi kau layak, jangan risau, abang ajar, kau pegang kat bawah ni, kau baling sekuat hati kau kat arnab tu, jangan pejam mata, yakin, tarik nafas dalam-dalam, lepas tu baling kuat-kuat, ok?

Inmatjera : Ok bang, saya cuba...

Sambil menarik nafas dalam-dalam, Inmatjera menghayunkan boomerang milik ayahnya itu sekuat hati tepat kearah arnab tersebut. Nmatjera cuma tersenyum melihat gelagat adik tunggalnya. Dari raut wajahnya itu jelas terpancar ketakutan dan kerisauan yang membaluti setiap penjuru fikirannya. Boomerang yang di baling Inmatjera meluncur laju membelah angin dan mengeluarkan bunyi yang aneh bersulam merdu. Tersasar! balingan itu terlalu tinggi, dan sekarang boomerang itu berpatah balik tepat ke arah Inmatjera! 

Inmatjera : Abang! Abang! Tolong! Tolong!

Pang!!! hinggap lah boomerang balingan Inmatjera tepat ke arah kepalanya. Dalam kekalutan yang berlaku, Nmatjera dengan pantas mengeluarkan boomerang satu lagi dan membaling tepat ke arah arnab yang sedang cuba melarikan diri selepas kegagalan balingan pertama adiknya itu. Tuuppp! Tepat mengenai badan arnab tersebut. Nmatjera tersenyum melihat telatah adiknya yang sedang mengerang kesakitan, sambil bangun untuk menangkap arnab yang berjaya diburunya sebentar tadi. Setelah arnab tadi telah diikat, Nmatjera menghampiri adiknya dan duduk disebelah Inmatjera yang sedang kusyuk menggosok kepalanya yang sudah pun benjol sedikit.

Nmatjera : Sakit tak?

Inmatjera : Hurmm sakit jugak laa...Abang la ni, adik dah cakap, adik tak reti!

Nmatjera tersenyum sinis, sambil tanganya cuba menggosok kepala adik kesayangannya itu.

Nmatjera : Adik, boomerang tu ibarat takdir, sesuatu yang dah ditentukan, kuat mana pun kau baling, jauh mana pun dia pergi, kalau kau tak buat dengan betul, dan tak berusaha sungguh-sungguh, memang takkan kena pada sasaran. Kau boleh pakai boomerang terbaik dunia sekali pun, tapi kalau kau tak reti dan bukan rezeki kau, keputusan dia tetap sama. Ni kehidupan dik, jauh mana pun pegi boomerang tu, dia tetap patah balik kat kau kalau tak kena tepat pada sasaran. Macam kesilapan yang kau buat, kau akan terima balik balasan dan akibatnya, cuma lambat atau cepat, kalau kau pandai dan cukup pengalaman, kau boleh sambut balik boomerang tu, dan buat balingan yang seterusnya, tapi kalau kau tak pandai tangkap, kau kena lah tanggung akibat dari tindakan kau tadi. haaa...macam tu la kehidupan...Haha..

Ketawa Nmatjera melihat telatah adiknya yang masih lagi mengerang kesakitan.

Nmatjera : Dah, jom balik...Nasib baik kau nampak arnab ni tadi, ada la makan malam kita hari ni, tapi untung laa kita hari ni, arnab dapat, telur sebijik pun dapat kat kepala kau tu kan? hahahahaha...takpa lain kali kau cuba lagi. Abang pun dulu, ayah yang ajar. Lama-lama nanti pandai la tu kan?

Inmatjera : Hahahaha...adoooi..

Nmatjera meletakkan tangan diatas bahu Inmatjera dan berjalan pulang sambil dalam fikiranya berbisik "Hari ini kau belajar sesuatu yang lebih penting dari memburu, kau belajar erti kehidupan yang sebenar, sesuatu yang takkan mampu kau belajar dari buku mahupun berguru, dan aku harap satu hari nanti memori yang sempat aku berkongsi dengan ayah ini, dapat kau wariskan dan turunkan kepada anak-anak kau pula. Harinya akan tiba dan kau pasti merindui saat ini." Tersenyum Nmatjera, dalam ketenangan dengan seribu makna kepuasan...

yaa...aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati...




No comments:

Post a Comment