Thursday, May 10, 2012

Bidadari Tanpa Sayap


Gedebushhh! Argghhh!!! Tolong!!! Tolong!!!...Blurpp...Blurpp...To..Blurpp..looog!! Blurpp...long....Blurpp...Erkk...Ahh..Toooo...longgg....Ahhhh....Bluuurppp.....Bluuuppp...

Disini kah penamat hidup aku? Beginikah pengakhiran cerita ini? Kalau aku tahu begini, aku pasti belajar berenang dahulu, sekarang semua dah terlambat. Aku semakin lemah, tak berdaya bertahan lagi, kelibat tebing semakin hilang dimata, nafas tersekat-sekat menunggu masa terhenti seketika, buih-buih itu seakan simpati menemani aku yang semakin dihanyut pergi, harapan semakin tiada, cuma menunggu keajaiban menjelma. Perlahan-lahan tanpa sedar, aku dibawa bertamu ke dasar, aku hanya mampu melihat, cahaya diatas semakin menyembunyikan diri. Tamat lah semuanya berbisik aku pada hati.

Bushhhhh! Dalam kesamaran air yang memenuhi ruang mata itu, aku dapat lihat kelibat tangan lembut itu dibenamkan, berkuku gelas, menarik aku pantas keatas! Alhamdulillah! Masih ada harapan! aku diheret ke tepi. Longlai aku menyembah bumi, menghirup dalam-dalam udara yang dulu tiada nilai bagi aku, tak henti-henti aku memuji dan mensyukuri rahmat oksigen itu. Setelah puas aku bernafas bersulam batuk yang memeritkan dada, nafas aku kembali normal. Nanti dulu! Siapa yang tarik aku tadi?!

Terpandang aku kesudut itu, susuk gadis itu dari tadi memerhati aku tanpa aku sedari, dia gariskan secebis senyuman pada raut wajahnya dan pipinya berlubang sedikit seketika, dia gadis berlesung pipit. Ya Allah! Siapa ni?! Hantu? Malaikat? Bidadari? Syaitan? satu persatu nama menjelma dalam minda. Aku tak pasti, aku takut. Tapi dia yang membantu tadi, kerana tiada siapa disitu. Aku beranikan diri menyapa..."Errkk...terima kasih...Kalau tiada awak tadi, tah apa la nasib saya..hurmmm...awk ni siapa? Susuk itu menghampiriku, harum baunya, kemas penampilannya, bersih serba serbi berbaju putih. "Siapa saya? Saya doa awak...Tadi awak berhajat kan? Jadi saya bantu awak, kebetulan ditakdirkan saya lalu disini tadi."

Aku terdiam...Terima kasih yang Esa, tubuh yang hina dan penuh dengan dosa ini masih diperkenankan permintaannya, dimakbulkan hajatnya. Jarang aku melihat wajah yang cukup menenangkan begini, "Erkk..tapi awak siapa?". Matanya masih terus menatap aku dengan penuh yakin. "Saya? Saya Bidadari, dan mulai hari ini, saya bidadari penjaga awak". Aku terdiam dengan jawapan itu. Sukar dipercayai, namun telah pun terjadi, jadi aku harus yakin pada qada dan qada Illahi. Kini senyumanya aku sapa manja, aku terpesona dalam nada syukur, aku jatuh cinta dalam saat pertama, dan aku bahagia cuma dengan secebis seyumannya.

"Mulai hari ini, saya akan cuba jaga awak, menemani setiap malam-malam sunyi awak, menghiasi setiap hari-hari awak, menjadi tempat mengadu dan bermanja awak, dan saya cuba lindungi awak selagi saya mampu. Awak cuma perlu panggil saya, dan saya akan ada disini, walaupun kadangkala saya terpaksa jauh dari awak, percaya lah, selagi jantung awak berdegup, saya akan wujud dalam setiap hembusan nafas awak, biar masa yang menentukan, berapa lama kita bakal bersama. Padamkan semua kesakitan dan memori duka lalu, dengan hikmah kita ditakdirkan bertemu. Mulai hari ini, hidup dengan percaya, ukirkan senyuman disetiap waktu dan ketika, jangan pernah putus asa, jangan biar sedih mengambil tempat ceria, jangan biarkan nasib mengambil alih sebelum puas mencuba," berbisik merdu si bidadari tadi dan angin membawa bahasanya lembut menyapa telinga dan terus singgah ke hati.

Aku terdiam seketika. Tiada bahasa yang dapat aku aturkan untuk membalas kata-katanya tadi. Aku bersyukur dengan rahmat ini, aku bersyukur kerana masih disayangi, aku bersyukur kerana masih ada yang sudi, aku sedar, aku tidak pernah layak untuk semua ini. Mungkin ini sebahagian dari aturcara Illahi, yang pasti aku masih bernyawa lagi, lebih bersemangat untuk meneruskan hidup ini. Dia berpaling dan berlalu pergi. "Nanti dulu, siapa nama awak?".

"Saya? Bidadari tanpa sayap..."

yaa...aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati...






No comments:

Post a Comment