Monday, April 16, 2012

Agama For Sale

Nyaris bertemu Illahi lepas cubaan bodoh aku try telan dua biji panadol serentak dengan jumlah isipadu air yang minima. Then masa tengah struggle tu, aku tumbuk dada aku sekuat-kuat yang boleh sebab nak bagi keluar panadol tu. Word yang keluar dari mulut aku masa tu "Allah". Untuk pengetahuan pembenci aku yang dikasihi, aku bukan lah seorang alim ulama, mahupun AJK masjid mana-mana, yang aku mengelabah nak sebut nama tuhan lepas aku terlepas dari azab, just lepas tu aku terfikir, ada beberapa individu kurang selesa dengan penulisan aku yang kadang-kadang persepsi dan pandanganya dari sudut Agama. Kita mulakan cerita dengan Agama, dari fahaman aku, Agama yang hampa ada skarang ni diwariskan, jadi tolong clear benda ni, aku tak pilih agama aku, tapi agama aku yang pilih aku, jadi aku bersyukur sebab aku lahir sebagai seorang Islam. Majoriti remaja yang kononya terpelajar, pandai, berlatar belakangkan keturunan yang hebat-hebat, moden dan berilmu, kebanyakannya cukup anti dengan pandangan dan persepsi seseorang yang memandang sesuatu melalui agama. Benda teramat simple, kalau rasa pandangan islam itu kolot dan sangat-sangat jumud, why not tak mau declare murtad? kata terima benda secara rasional? So, why worries persepsi orang kan? bukan kah selalu orang yang hebat dia percaya dengan setiap benda yang dia cakap dan buat? time untuk buktikan la kehebatan rasanya kan?

Jadi aku teranggil untuk tibai balik mangkuk mana yang memandang aku macam bangang just sebab maybe aku tak berpakaian berjenama dan berkereta mewah untuk menyakinkan. Kalau rasa aku seorang yang sangat-sangat beragama dan alim, ternyata anda telah terlalu terpesong dan silap. Sebab aku tak berkupiah, jauh skali berserban dan berjubah smart persis untaz Don. Beza antara kita, aku mencari dan cuba memperbaiki dan sebaliknya hampa selesa dan terus hanyut dibuai mimpi, tu hak masing-masing, kubur masing-masing, tapi aku sangat-sangat tak berapa nak ok bila nilai syukur ini diletakkan martabatnya sehina seekor anjing kurap. Sebab aku percaya dengan Agama yang diwariskan kepada aku, jadi aku cari, dan aku letak pandangan itu dari segi Agama, sekurang-kurangnya aku pegang dan nyata dengan apa yang aku percaya, so tak perlu dipertikaikan langsung. Ok, orang kondem dan memperkotak katikkan sesuatu benda bila aku tengok dari segi agama, untuk pengetahuan orang yang kurang cerdik diluar sana, aku banyak membaca dan menilai kehidupan, aku banyak membaca tentang teori Freud, neuro psychoanalysis, brain funtioning, id, ego, super-ego, humanism dan besepah lagi, aku jugak baca buku dan bahan bacaan yang boleh tendang akidah hampa jauh dari sudut hati macam the God delusion dan New testament. Ilmu kan? tak salah baca pun kan? Sebagai makluman, persepsi, huraian dan pemahaman tentang sesuatu benda dari apa yang aku baca ni, langsung lari jauh dari agama, tapi aku still percaya dengan Agama yang diwariskan ni dan aku tau nak beza mana rasional, mana hukum dan ilmu, jadi jangan la jadi terlalu kurang cerdik brader, just sebab lifestyle kita dah terlampau selesa, so bila orang bagi pandangan yang ikut sikit agama bukan bagi dalil or hadis pun takkan dah nak melantun sampai bumbung? So chill ok? pernah tak dengar wahai sang hero-hero google, Ilmu yang dipelajari perlu disampaikan? Apa guna kalau aku belajar gila babi macam-macam, tapi bila orang tanya, or buat salah depan mata, aku ignore? and maybe tak semua orang tuhan bagi keberanian yang sama la kot kan?

Kita berbalik kepada menerima secara rasional, masa nak enjoy, kita terima rasional, dan serasional mungkin, then if macam tu, Tuhan tu penipu la kot kan? Sebab suka-suka dia letak panduan dan garisan untuk kita ikut, padahal dia bagi kita otak untuk kita pikiaq kan? Boleh tanya sikit tak? Otak yang sekarang ni yang kononya hebat tu jika dibandingkan dengan Ilmu dan Agama, mana wujud dulu? So si cerdik yang budiman, mari kita berfikir sejenak, bila orang bercakap tentang agama, kita hentam yang orang tu nak jual agama, budget bagus, tapi pernah tak pikiaq yang dia cakap tu datang dari mana? Mungkin kadang kala cara penyampaian dia tak menepati piawaian yang nak buat kita berubah, tapi sapa hang nak kondem agama? Even Jesus pun takkan kondem agama mana-mana. Tapi sebab orang bagi persepsi ikut Agama dan benda dia tau, kita sakit? Atau sebab Al-Quran tu takdak gambaq Tuhan pakai suits Prada, pakai jam tangan rolex kat cover dia, or tulisan dia haram jadah tak paham, or kalau dalam english, maybe agak exclusive dan perlu dimiliki, jadi semua benda dalam Quran tu menipu? Sudah-sudah lah jadi hebat sangat kat dunia, buat dosa bukan-bukan Tuhan tak tibai immediate pun dah besaq rahmat, ni nak bising lebih pulak. Aku tak kisah apa yang hampa nak pecaya, tu hak masing-masing, just kalau betul pegang something tu, pegang betul-betul jangan nanti masa enjoy, kata takdak hal la minum Arak dari buat apa-apa dosa lain yang kacau orang, dan bila mak bapak mati, terkebil-kebil nak menangis baca Yassin? Serius jangan, sebab pecaya rasional kan? why not raikan dengan minum wine mahal or maybe buat pelik sikit siram Jack Danial kat kubur arwah parent tu nanti? Takkan la Agama ni macam barang yang boleh digunakan dalam situasi-situasi tertentu saja kan?

Salah, semua orang buat salah, yang membezakan kita, untuk berubah mencari kebenaran, mencari jalan yang betul dan ingat mengingatkan. Jangan pernah pertikaikan pegangan dan kepercayaan aku, sebab aku yakin dengan apa yang aku percaya, and nak kata aku kurang bijak dan kurang cerdik, sentiasa membebel tentang benda yang sia-sia, sekurang-kurangnya aku menyampaikan dari aku budget cool dan selesa buat dosa dan berharap satu hari nanti Tuhan bagi aku petunjuk masa aku tgh shot demi shot, dan berharap aku akan berubah nanti, dan menunaikan fardu lima waktu di masjid macam semua orang-orang tua lain buat sekarang, sebab depa dulu pun teruk, then sempat berubah dan menunggu mati sebagai seorang mukmin sejati. Berharap? Watehel berharap? Sebelum ni bukan kata apa kolot sangat ka tengok sesuatu dari sudut agama? Persoalannya, apa guna ilmu Agama yang kita belajar kat sekolah selama ni? Adakah salah satu fahaman atau ritual yang perlu ditempuhi untuk mengekang unsur Illuminati? ataupun salah satu cara buku teks agama dapat dijual dengan adanya subject agama disekolah? Jadi apa guna ilmu tu semua? Dan apa pulak guna ilmu-ilmu ni kalau tanpa amal kan? Contoh aku bagi, mungkin lagi senang la nak faham, ambik degree in automotive, tiba-tiba kereta rosak tengah jalan, tup-tup, call pomen suruh tolong usha tanpa bukak and check dulu pun. Mana pegi ilmu yang selama-lama ni belajaq? Takkan la tak boleh nak settlekan sendiri? Sebab darjat dan taraf hidup dah berbeza, jadi ilmu tu dipersia-siakan macam tu saja? Tak perlu guna pun ilmu yang ada tu, sebab akan ada orang lain yang boleh selesaikan masalah tu? Kata hebat sangat kan? Takkan harap orang lain kot kan? Jadi masa banyak lagi untuk berfikir kejap, kalau aku bodoh, biar la aku pelan-pelan bangun dan cari ilmu dan aku takmau jadi pandai dan hebat sangat sampai agama yang diwariskan pun nak pertikaikan. "Bagimu agamamu, Bagiku agamaku" (sorry, this quotes is not by shakespeare and not in english) Cheerrss!

yaa...aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati...

1 comment:

  1. sama la kita.mencari dan menambah ilmu yang masih kurang.asalkan apa yang kita buat xbertentangan dengan Nya rasanya xde masalah kot.hehehe

    owh salam perkenalan.first time menerjah blog anda ^_^

    ReplyDelete