Thursday, April 05, 2012

Antara Dua Darjat

Tajuk ni sangat-sangat menarik untuk dibahaskan, bertitik tolak dari situasi yang jadi kat diri aku sendiri jadi aku berkongsi, berkongsi atas nama umat manusia yang aku kira sama saja martabatnya disisi tuhan dan cuma dinilai melalui agama dan amalannya. Opsss! maaf! nanti dituduh menjual agama. Takpa, aku tinggalkan dulu tajuk kecik ni, kita ke situasi tadi. Macam biasa aku sampai di Masjid TTDI, tibai dulu nasi beriyani seround dua, aku pun masuk masjid sebelum bilal sound yang berbunyi lebih kurang macam ni "Adalah haram lelaki Islam berjual beli barangan sebaik saja azan Jumaat yang pertama di laungkan". Aku kira ni macam warning la yang mana tengah makan tu, boleh dah sumbat cepat sikit sebab dah masuk waktu. Takpa la, bilal tu pun buat benda yang diamanahkan kat dia, so tak perlu la nak maki dia sebab kacau orang nak membeli belah. 

Aku pun duduk di baris yang ke 10 dari depan rasanya, ada banyak lagi kosong kat saf pertama, memandangkan aku tak berpakaian yang bersesuaian dan juga bukan qariah masjid tu, jadi aku pilih la tempat yang bersesuaian memandangkan ada lagi ruang lain yang belum dipenuhkan. Kalau zaman sekolah dulu, port aku confirm atas tembok belakang, sambil tibai pisang masa imam baca khutbah. Memori, dan usia kita bertambah dari sehari ke sehari, buatkan kita boleh berfikir secara lebih matang, membuatkan aku rasa abang-abang bila generasi baru ambik alih port tu, dalam hati aku "masanya akan tiba nanti". Aku pun duduk, sambil baca apa-apa yang patut, Azan yang pertama dilaungkan, settle saja orang mula ambik port baru yang mana ada ruang-ruang kosong. Azan kedua di laungkan, ramai bangun untuk menunaikan solat sunat. Ok settle. Sedang tempat-tempat dah macam penuh dan khutbah dah nak bermula, tiba-tiba ada seorang Uncle ni, usia dalam sekitar 60an macam tu, berkaca mata putih, berjubah dan dekat pergelangan tangan dia, ada "kafling" perak yang berbatu permata, berserban kemas, dijari ada cincin perak bertahtah batu permata hijau, (mungkin jed barang kali) dan yang paling nice, alarm BMW terkeluar sikit dari poket dia. So, message visual yang cuba disampaikan ialah dia ni orang kaya. Dengan selamba badak ni, Uncle ni kayuh dari belakang dribble beberapa orang yang tengah duduk tu sambil merentas satu demi satu saf dari belakang dan terus ke saf yang ke 3 macam tu, yang lebih seronok dia suruh aku tepi sebab dia nak lalu ke depan. Apa senggamakah ini? dia sampai saja depan, ada satu ruang kecik, dia suruh orang kiri kanan dia ketepi sikit, supaya boleh bagi dia ruang, terus dia dengan cool dan tanpa sedikit rasa bersalah angkat takbir untuk solat sunat. 

Ok aku panas hati yang amat sangat, bukan sebab aku tak boleh duduk depan ke apa, lagi pun aku boleh ja nak buat perangai macam tu, tapi aku fikir lagi orang lain yang lebih layak, tapi Uncle ni dengan bangganya telah menunjukkan betapa superiornya dia didunia ni, maybe sebab dia dah terbiasa orang utamakan dia sebab dia berkedudukan tinggi, jadi dia lambat pun, dia tak peduli, dia nak duduk depan jugak. Fine, aku bukan kembar malaikat nak nak tolong tulis markah dia buat perangai macam tu, tapi apa yang aku fikir, dengan perwatakkan dia yang macam tu, dia aspect apa? sebab dia ada kedudukan? so lambat pun boleh duduk depan dengan tolak orang kiri kanan? persolan ni mengetuk pintu minda aku berkali-kali, sambil membakar tahap kesabaran aku di dalam masjid. 

Aku jadi tak tenteram, nak maki tak sampai hati, nak tegur, tu hah dah jauh kedepan dah orang tua tu. Khutbah pun aku tak brapa nak dengar dah sebab terlampau fikir apa dalam kepala Uncle ni sampai dia langsi sampai tahap ni  dan adakah dia terlampau istimewa? sebab? dia kaya? duduk saf depan, Tuhan terima doa? and dia layak untuk buat macam tu sebab darjat dia didunia ni berbeza dari orang lain? Nasib Uncle ni baik sebab dia tak duduk sebelah aku, sebab aku akan tanya dia. Bila aku pikir-pikir balik, benda ni dah banyak jadi pun kat luar tak payah tunggu situasi dalam masjid ni, aku rasa perbezaan darjat masih ada, bila kaya, berharta, buat salah pun takpa, sebab dengan ilmu dan harta yang dia ada, membolehkan dia betul sampai bila-bila? and kalau buat salah tak payah mintak maaf kat sapa-sapa? jadi kalau macam tu Tuhan tu penipu la kan? sebab dia kata semua manusia sama disisi Allah, kalau macam tu memang penipu la Ustat and Ustazah aku dulu kot kan? Jadi tak salah pun meghormati dan tak mati pun dengan mintak maaf kan? Harta yang ada tu pun tak kekal sampai bila-bila rasanya? To uncle yang buat perangai macam tu, satu ja yang aku boleh harapkan, semoga kita bertemu lagi. Btw, duduk la kat mana pun dalam masjid tu, sebab kita taktau doa sapa Tuhan terima dan sebanyak mana pun amount Uncle tu swipekan kad kredit dia, dia takkan mampu pun bayar Tuhan untuk makbulkan doa dia.

yaa...aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati...

No comments:

Post a Comment