Thursday, September 27, 2012

Asap



Kau ibarat asap...yang dinyalakan dari sebatang rokok
Hadir kau cukup memberi erti dan ibarat nyawa pada sesetengah mereka
Makin dalam kau di sedut
Makin pekat rasa
Makin bermakna
Rasa itu misteri tapi cukup indah
Penawar duka
Pelali masalah
Tenang seketika
Rancak kau bermain dalam dada
Berlari ceria di celahan peparu
Lantas naik ke otak
Mencuit saraf mata untuk tertutup seketika
Untuk tunduk menikmati setiap saat yang ada 
Untuk menghargai setiap detik bersama
Perlahan-lahan kau ku hembus
Lenggokmu terlalu mempersona 
Dibuai angin yang datang menyapa
Tiba-tiba kau makin hilang
Makin jauh dibawa pergi
Dan lesap tanpa simpati
Satu saat kau memberi erti
Saat berikutnya kau tak bermakna lagi
Kau tinggalkan kesan 
Untuk aku ratapi nanti
Yang bakal kekal dalam dada
Memori masa indah bersama
Tapi cuma seketika
Dan sakit ini bakal selamanya
Tak mengapa
Habis nanti aku sedut lagi
Lebih dalam
Habis sekotak
Aku beli lagi
Ketagih dengan keseronokan sementara
Ketagih dengan janji setia
Walaupun tak pasti di mana mula
Hadir mu bersama erti? atau bencana?
Tapi aku percaya ketentuan yang Esa
Setiap yang berlaku punya makna
Hilang lah kau dalam angin yang tidak berupa
Selamat jalan asap-asap celaka


yaa...aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati
 
 

No comments:

Post a Comment